יום שישי, 20 בנובמבר 2009

סוגי פעילות

שלום לכם,
ישנם שני סוגי פעילות. פעילות בקבוצות. ופעילות בתחנות. נגדיר אותם על מנת שנדבר באותה שפה. פעולה בקבוצות היא פעולה שבה החניכים מחולקים למספר קטן של קבוצות כאשר הפעולה מתנהלת בישיבה. כלומר המדריך המציג עומד והילדים לרוב יושבים פרט לרגעים שבהם שליהם לקום כדי להשתתף במשחק מסויים או לענות לשאלה מסויימת. כך לדוגמא הם משחקי הטריוויה בטלוויזיה. המשתתפים סטטיים רוב הזמן. בסוג הראשון נכלול גם את הפעולות שמנחה המדריך כאשר כל הילדים יושבים במעגל אחד גדול. הסוג השני היא פעולה בתחנות. כאן נחלק את החניכים למספר קבוצות כמספר התחנות או פחות ממספר התחנות והם יצאו לדרך כאשר על המנדריך שהכין את הפעולה לדאוג שהמעבר בין התחנות יתבצע בזמן ושתוכן התחנות יהיה ידוע למדריך האחראי על אותה תחנה. כך לדוגמא הוא משחק המדמה את האולימפידה (מכביה) שם הקבוצות עוברות בין תחנה כאשר בכל תחנה מחכה להם אתגר ספורטויבי שונה. בעתיד נעלה לבלוג תחרות מכביה מפוארת – על שלושה ימים – שהוכיחה את עצמה עם קהל מגוון שמנה עד 180 חניכים 5 שנים ברציפות.
לאחר שבחרתם את סוג הפעילות, ואת זה אך רק זה אתם רשאים לעשות לפני בחירת הנושא החינוכי שהוא לב ליבו של כל פעילות, אתם שואלים את עמצמכם: איזה תוכן חינוכי עלי להעביר לחניך. כאן אתם מגדירים את הנושא החינוכי של הפעילות עליו ליהות חד וברור. כי אם לכם הוא מעורפל איך החניך יקלוט אותו?
וכך תיבחרו סוג פעילות: אם יש לכם צוות הדרכה רחב, שתי האופציות אפשריות ולכן תעשו פעם כך ופעם כך. אם הצוות מצומצם עדיף מדריה או מדריך או זוג מדריכים שיציגו את הפעילות ושיהיה עוד שניים בשתי הקבוצות המורכבות מסה"כ החניכים. אם אתה לבד: עשה מעגל גדול ועמוד באמצע!
אתם בטח מחכים לפעילות על פרשת תולדות. אל דאגה, בפוסט הבא.
רפאל